Miten e-lasku toimii?

Voit muokata saapuneita e-laskuja

Voit selata ja tarkastella saapuneita e-laskujasi. Maksun tila kertoo, onko lasku hyväksymättä, hyväksytty ja odottaa eräpäivää vai muu. Voit helposti muokata, hyväksyä ja poistaa e-laskuna saapuneen maksun ennen eräpäivää. Voit muuttaa maksutiliä ja summaa tai aikaistaa eräpäivää. Voit myös poistaa maksun tai myöhentää eräpäivää, jos sovit asiasta ensin suoraan laskuttajan kanssa. Voit myös maksaa laskun heti, kun se saapuu ilman että sinun tarvitsee odottaa eräpäivää.

OP-mobiilissa saapuneet e-laskut löytyvät etusivulta Maksut-osiosta. Laskut löytyvät tilan mukaan Hyväksymättömät tai Hyväksytyt -osiosta. Pääset muokkaamaan saapunutta e-laskua klikkaamalla aktiiviseksi sen maksun, jota haluat muokata. 

Voit asettaa e-laskun myös automaattiseen maksuun, jolloin laskuja ei tarvitse hyväksyä erikseen. Veloitus tehdään automaattisesti eräpäivänä, jollet aikaista maksun eräpäivää erikseen.

Voit tilata ilmoituksen saapuneesta e-laskusta

Voit tilata saapuneesta e-laskusta ilmoituksen. Voit saada ilmoituksen sähköpostina tai tekstiviestinä. Tekstiviesti-ilmoituksesta veloitetaan palveluhinnaston mukainen palvelumaksu.

Vaihtoehtoisesti tai lisäksi voit tilata ilmoituksia e-laskuista OP-mobiiliin: saat myös muistutusilmoituksen, jos sinulla on vielä eräpäivänä e-lasku hyväksymättä.

Voit tilata e-laskuja etukäteen

Aina ei tarvitse odottaa ensimmäistä paperista laskua, vaan voit tilata e-laskuja etukäteen. Voit hakea oikeaa laskuttajaa tämän nimen, Y-tunnuksen tai tilinumeron perusteella. Tarvitset laskuttajalta yksilöintitiedon, jonka perusteella e-laskutilauksesi kohdistuu oikeaan asiakkuuteen. Yksilöintitieto voi olla esimerkiksi henkilötunnuksesi, mutta tarkista se aina laskuttajalta.

OP-mobiilissa pääset tilaamaan e-laskuja etusivulta kohdasta Maksut – E-laskut – Tilaa ja muokkaa e-laskuja.

Jotta saat laskun e-laskuna, sinun pitää tilata e-lasku haluamaltasi laskuttajalta. Sen jälkeen laskuttaja muuttaa laskutustavan ja saat laskun suoraan mobiili- ja verkkopankkiin. Kun tilaat e-laskua, voit valita maksutilin ja hyväksymistavan: joko lasku pitää hyväksyä joka kerta erikseen tai se hyväksytään automaattisesti. Lisäksi voit valita summarajan, jonka alittavat laskut hyväksytään automaattisesti. E-lasku merkitsee ainoastaan laskun toimitustapaa, kaikki maksamiseen liittyvät valinnat ovat omissa käsissäsi.

Tarkista e-laskutilauksesi op.fi:stä tai OP-mobiilista E-laskut-sivulta. Tarkista, että e-laskutilaus kohdistuu oikealle laskuttajalle ja laskun aiheelle. Tarkista lisäksi, että laskuttajan pyytämät tiedot ovat oikein. Jos tiedot eivät ole oikein, poista e-laskutilaus ja tee uusi tilaus seuraavana pankkipäivänä. Jos tiedot ovat oikein, ota yhteyttä laskuttajaan. Huomaa, että e-laskutilauksen jälkeen voit saada yhden laskun vielä entisellä laskutustavalla, jos laskuttaja on jo ehtinyt muodostaa laskun ennen kuin tilaat e-laskun.

Tilaa e-lasku uuden maksun yhteydessä, tilitapahtumista tai E-laskut-sivuilta. Löydät e-laskulle tarvittavat tiedot esim. aiemmalta laskulta. Jos olet vaihtamassa pankkia, myös jos vaihdat osuuspankista toiseen, lopeta ensin e-laskutilauksesi edellisessä pankissasi. Huomaa, että e-laskuna saapuneet laskut eivät siirry pankista toiseen, joten ota tarvitsemasi tiedot itsellesi talteen ennen kuin vaihdat pankkia.