Kännedom om företagskunder – se till att ditt företags uppgifter är uppdaterade
Bankerna har en skyldighet att känna sina kunder. Under kundrelationen ber vi olika upplysningar om ditt företag, så att vi ska kunna uppfylla våra lagstadgade krav på kundkännedom och förhindrande av penningtvätt och finansiering av terrorism.
Om det sker ändringar i kunduppgifterna, ska företaget uppdatera sina kunduppgifter hos banken. Dessutom ber vi dig regelbundet att kontrollera och bekräfta dina uppgifter oavsett om det har skett förändringar i dem eller inte.
Vi begär bland annat följande uppgifter:
-
Grunduppgifter om företagets nyckelpersoner (namn, personbeteckning, medborgarskap, ägarandel).
-
Har någon av företagets verkliga förmånstagare själv, dennas familjemedlem eller medarbetare haft ett betydande offentligt uppdrag?
-
Uppgifter om företagets affärsrörelse och framtida planer, ekonomiska nyckeltal (uppskattning av omsättningen, omslutning, antal anställda), banktjänster samt om betalningar.
-
Om beaktande av internationella sanktionsbestämmelser som en del av affärsrörelsen.
Om vi inte får de uppgifter vi behöver så att vi kan uppfylla de krav som ställs i lagen, kan vi bli tvungna att begränsa ditt företags användning av banktjänster.
Uppdatering av uppgifter om företaget har OP:s avtal om digital kommunikation
Om företaget har ingått OP:s avtal om digital kommunikation, kan uppgifterna uppdateras av en systemadministratör för företagets digitala tjänster eller av en person som har fått en fullmakt av systemadministratören. Den som har fullmakten kan då logga in i tjänsten op.fi eller OP-mobilen och välja Kundrelation > Uppgifter om kundkännedom (KYC). Kom ihåg att spara uppgifterna till slut även om du inte gjorde några ändringar i dem.
Uppdatering av uppgifter om företaget inte har avtal om digital kommunikation
Om företaget inte har ingått ett avtal om digital kommunikation, kan uppgifterna uppdateras av en representant för ditt företag som har firmateckningsrätt eller en annan representant för företaget som angetts i företagets uppgifter. Uppgifterna kan uppdateras via länken “Identifiera dig och uppdatera uppgifterna här” på denna sida. Identifieringen i tjänsten sker med OP:s eller någon annan banks nättjänstkoder. Om ditt företag har delad firmateckningsrätt, räcker det att en person som har rätt att teckna företagets firma uppdaterar uppgifterna. Kom ihåg att spara uppgifterna till slut även om du inte gjorde några ändringar i dem.
Vem är företagets nyckelpersoner och vilka uppgifter frågas om dem?
Vi frågar uppgifter om företagets styrelsemedlemmar, ägare och verkliga förmånstagare. Uppgifter är till exempel personernas namn, födelsetid, medborgarskap, hemviststat, eventuell roll i styrelsen, ägarandel samt personbeteckning för de verkliga förmånstagarna.
Vem är en verklig förmånstagare i mitt företag och varför behöver banken information dem?
Vi är skyldiga att identifiera de fysiska personer som drar nytta av företagens och samfundens verksamhet. De kallas verkliga förmånstagare. En verklig förmånstagare är en fysisk person som
- äger över 25 procent av företaget,
- utövar över 25 procent av rösträtten i företaget eller
- på annat sätt utövar bestämmande inflytande i företaget på basis av ett avtal.
Om det inte finns någon verklig förmånstagare genom innehav eller avtal, anses enligt den nya lagen om penningtvätt att till exempel verkställande direktören och styrelsemedlemmar är verkliga förmånstagare.
Vem är en verklig förmånstagare till exempel i bostadsaktiebolag och föreningar som grundar sig på speciallagstiftning?
De registrerade ledamöterna i styrelsen är verkliga förmånstagare i företagsformerna bostadsaktiebolag, ömsesidigt fastighetsaktiebolag, religiöst samfund och registrerad förening. I stiftelser är ledamöterna i styrelsen och eventuella ledamöter i förvaltningsrådet verkliga förmånstagare.
Föreningar som grundar sig på speciallagstiftning, t.ex. väglag och vattenandelslag, ska i punkten Företaget jag representerar är välja Registrerad förening. I föreningar som grundar sig på speciallagstiftning är de verkliga förmånstagarna medlemmar i de beslutande organen, t.ex. medlemmarna i bestyrelsen eller sysslomannen.
Varför ställs frågor om företagets kontotransaktioner?
Vi måste ha tillräcklig information om hur våra kunder tänker anlita våra tjänster. Vi frågar bland annat om din uppskattning av antalet kontotransaktioner, eventuella utlandsbetalningar samt om OP är företagets huvudbank.
På så sätt får vi en helhetsbild av för vilket ändamål kontot används och då kan vi också bättre upptäcka eventuella transaktioner som avviker från det normala.
Varför frågar man varför företaget tar ut kontanter eller varifrån kontanterna som jag sätter in på kontot härstammar?
Vi måste känna våra kunder och förvara uppgifter om våra kunders behov att använda tjänster, om deras verksamhet, finansiella ställning och skötsel av ärenden. Enligt lagen måste vi också vid behov reda ut ursprunget för medlen på kontot eller syftet för användning av dem.
Vem är en person i politiskt utsatt ställning?
Vi har en skyldighet att ta reda på om företagets verkliga förmånstagare innehar ett betydande offentligt uppdrag, alltså om förmånstagaren är en person i politiskt utsatt ställning i Finland eller i en annan stat (=PEP, Politically Exposed Person), eller en familjemedlem eller en nära bolagspartner till en sådan här person. Syftet är inte att få reda på någons partiståndpunkt eller politiska aktivitet.
Varför frågar man om företagets skattskyldighet i utlandet?
Finland har ingått internationella avtal om utväxling av skatteuppgifter. Banker och andra finansiella institut är skyldiga att reda ut i vilken stat kunden är skattskyldig samt samla in och rapportera uppgifter i anslutning till beskattningen till Skatteförvaltningen.
Skatteförvaltningen rapporterar de mottagna uppgifterna vidare till stater med vilka Finland har ingått skatteavtal.
Är jag tvungen att svara på frågorna?
Ja, för att vi ska kunna betjäna ditt företag bra och i enlighet med bestämmelserna behöver vi tillräckliga och uppdaterade uppgifter under hela kundrelationen. Vi påminner vid behov om uppdateringen av uppgifterna eller om att du ska svara på eventuella utredningsbegäran.
Varför ber man om företagets uppgifter i så här stor utsträckning?
Vi ber att få företags- och kunduppgifter så att vi kan erbjuda sådana lösningar som lämpar sig bäst i olika skeden av företagets affärsrörelse och så att vi kan vara säkra på att dina nuvarande tjänster motsvarar dina behov.
Genom det uppfyller vi också kraven i bestämmelserna, eftersom bankerna enligt lagen ska känna sina kunder. Kundens identitet ska säkerställas från en tillförlitlig källa. Dessutom ska banken ha information om kundens finansiella ställning, verksamhet, bankärenden och syfte för användningen av tjänster.
Vid behov ska medlens och förmögenhetens ursprung redas ut. Vilka uppgifter som är nödvändiga beror på kundrelationens längd, karaktär och omfattning.
Hur ofta ställs frågorna?
Vi ställer frågor innan kundrelationen inleds och uppdaterar uppgifterna regelbundet under hela kundrelationen. Enligt lagen ska uppgifterna hållas aktuella under hela kundrelationen.
Behandling av personuppgifter >
Ställer alla banker likadana frågor?
Alla banker har en lagstadgad skyldighet att ställa frågor om kundens verksamhet, verksamhetens art och omfattning, finansiella ställning samt användningen av tjänster. Banken måste känna sina kunders verksamhet och bakgrund i den omfattning som kundrelationen kräver.
Bankerna kan dock göra det på olika sätt och vid olika tidpunkter. Bestämmelserna och myndighetsföreskrifterna är dock samma för alla banker.
Finansinspektionen – Kundidentifiering och kundkännedom >
Mer information om hur internationella sanktioner påverkar bankärenden för företag >
Vi har en skyldighet att reda ut våra företagskunders beskattningsländer. Läs mer och gör en anmälan om beskattningsland.