Juuri nyt: Varo puheluita, joissa sinua pyydetään siirtämään rahaa ”turvallisuussyistä”

Älä koskaan siirrä rahaa puhelimessa saamasi pyynnön perusteella, vaikka soittaja kertoisi olevansa poliisi tai pankin työntekijä. Älä myöskään kerro soittajalle pankkitunnuksiasi tai OP:lta tekstiviestillä saamiasi vahvistuskoodeja.

Rikolliset soittavat yhä enemmän huijauspuheluita, joissa he esiintyvät pankin, viranomaisen tai jonkun luotettavan yrityksen työntekijöinä. Puheluissa rikolliset kertovat esimerkiksi, että tiedoillasi on haettu luottoa ja sinun tulisi vahvistaa peruutuspyyntö kertomalla numerosarja avainlukulistastasi tai OP:lta saamastasi tekstiviestistä.

Puheluissa sinua kehotetaan kiireellisesti siirtämään rahasi ”turvatilille”. Todellisuudessa rahat päätyvät rikollisille, koska pankeilla ja viranomaisilla ei ole turvatilejä.

Huijarit vetoavat kiireeseen ja taloudelliseen uhkaan

Huijarit pyrkivät aiheuttamaan paniikkia ja kiireen tuntua kertomalla, että rahasi ovat jollain tavalla vaarassa. Tämä voi vaikeuttaa tilanteen arviointia ja johtaa huijatuksi tulemiseen. Muistathan nämä neuvot turvalliseen pankkiasiointiin:

  • Pysy rauhallisena ja pohdi soittajan tarkoitusperää myös tilanteissa, jotka vaikuttavat kiireellisiltä ja yllättäviltä.
  • Mikään pankkiasia ei ole niin kiireellinen, etteikö epämiellyttävässä tai epäilyttävässä tilanteessa voisi katkaista puhelua ja soittaa itse pankin asiakaspalvelunumeroon.
  • Pankit eivät koskaan käytä niin sanottua ”turvatiliä”, jonne vaarantuneita varoja voisi siirtää turvaan. Tätä keinoa hyödyntävät ainoastaan rikolliset, kun he yrittävät huijata ihmisten rahat omille tileilleen.

Näin varmistat, että puhut varmasti pankin asiakaspalvelijan kanssa

  1. Muista, ettei pankkisi koskaan pyydä sinulta käyttäjätunnusta ja salasanaa puhelimitse.
  2. Tarkista oikeat asiakaspalvelunumerot pankkisi kotisivuilta.
  3. Jos käytössäsi on OP-mobiili-sovellus, voit aina pyytää puhelun varmistamista puhelinsoiton yhteydessä. Lue ohjeet puhelun varmistamiseen

Jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi

Kun tarvitset apua tilanteen arviointiin tai epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi, soita asiakaspalveluumme 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Asiakaspalvelumme on avoinna ma-pe klo 8–16. Muina aikoina soita OP:n sulkupalvelunumeroon 0100 0555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.

Näin viestimme eroavat huijauksista

Pankki tai viranomainen ei soita puheluita, joissa pyytää asiakasta luovuttamaan verkkopalvelutunnukset, tekemään maksuja tai asentamaan laitteelle sovellusta lähettämänsä linkin kautta.

Emme koskaan lähetä sinulle viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy sinulta tunnuksesi tai korttiesi tietoja viesteillä. Tällaiset viestit ovat huijauksia, eikä sinun pidä klikata niissä olevia linkkejä.

Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten sinun ei tarvitse kirjautua linkistä, vahvistaa koodeilla tai luovuttaa tietojasi. Jos sinua pyydetään toimimaan näin, ole yhteydessä pankin asiakaspalvelunumeroon, jonka olet itse varmistanut pankin verkkosivuilta.