Huijauspuheluja on jälleen liikkeellä. Niissä rikollinen soittaa perintätoimiston nimissä ja kertoo maksamattomasta laskusta.
Kun uhri ei tunnista tilausta ja laskua, rikollinen sanoo, että kyseessä saattaa olla tietokonevirus. Sitten hän kertoo yhdistävänsä puhelun OP:n turvallisuusosastolle. Puhelua jatkaa rikostoveri, joka esiintyy OP:n työntekijänä. Tämä kehottaa asiakasta siirtämään varansa niin sanotulle turvatilille.
Rikollinen saattaa myös pyytää uhria luovuttamaan verkkopalvelutunnukset, jotta hän voi auttaa tätä siirtämään varat turvaan. Mitään turvatiliä ei ole olemassa, vaan ”turvatilille” siirretyt varat päätyvät rikolliselle.
Valepoliisitkin soittelevat
Myös poliisin nimissä soitellaan huijauspuheluita. Näissä valepoliisi kertoo lainasta, joka on haettu asiakkaan nimissä. Huijari pyytää sitten uhrin verkkopalvelutunnuksia asian selvittämiseksi.
Oikea pankki tai viranomainen ei koskaan kysy sinulta verkkopalvelutunnuksiasi. Älä kerro niitä kenellekään.
Liikkeellä on myös perinteisiä huijausviestejä, joissa kerrotaan epäilyttävistä tapahtumista, tietojen päivittämisestä, tilin vahvistamisesta tai Mobiiliavaimen käyttöönotosta.
Huijausviesteissä on linkki, joka muistuttaa OP:n verkko-osoitetta, mutta poikkeaa siitä kirjoitusasultaan. Rikolliset pyrkivät linkin avulla ohjaamaan uhreja huijaussivuille, joilla kalastellaan tunnus- tai korttitietoja. Vaarantuneilla tunnuksilla rikolliset pyrkivät tekemään petollisia maksuja ja ottamaan käyttöön uhrin Mobiiliavaimen.
Huijausviestit voivat näyttää tältä:
Huomaathan, että huijausviestit saattavat näkyä samassa viestiketjussa OP:n aitojen tekstiviestien kanssa.
Jos saat tällaisen viestin, älä klikkaa siinä olevaa linkkiä. Verkkorikolliset muuttavat huijausviestien sisältöä usein, joten myös muunlaisia huijausviestejä voi olla liikkeellä.
Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje verkkopankkitunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Puhelinpalvelun ollessa suljettu soita OP:n sulkupalvelunumeroon +3581000555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
Näin viestimme eroavat huijauksista
Emme koskaan lähetä sinulle viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy sinulta tunnuksesi tai korttiesi tietoja viesteillä. Tällaiset viestit ovat huijauksia, eikä sinun pidä klikata niissä olevia linkkejä.
Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten sinun ei tarvitse kirjautua linkistä, vahvistaa koodeilla tai luovuttaa tietojasi. Jos sinua pyydetään toimimaan näin, ole yhteydessä pankin asiakaspalveluun.
Muista nämä seitsemän asiaa, kun hoidat pankkiasioita verkossa
- Älä mene verkkopankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville.
- Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit www.op.fi-osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
- Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
- Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta.
- Jos tuntematon ihminen pyytää saada asentaa laitteellesi ohjelman, älä suostu. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta.
- Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään.
- Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää tai verkkopankin kirjautumissivu toimii poikkeavasti (esim. mobiiliavaimella kirjautuminen ei toimi) ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.