Henkilö istuu tietokoneella keittiön pöydän ääressä ja pitelee kädessään kultaista luottokorttia.

Usein kysyttyä luottokorttilaskusta

Yleistä laskutuksesta ja laskun maksamisesta

Debit-maksut maksetaan pankkikortilla tai yhdistelmäkortin debit-ominaisuudella ja veloitetaan pankkitililtä. Credit-maksut maksetaan luottokortilla tai yhdistelmäkortin credit-ominaisuudella.

Credit-maksuista saat laskun kerran kuukaudessa ja saat maksuille keskimäärin 35 päivää korotonta maksuaikaa. Laskun saatuasi voit päättää, maksatko laskun sovituissa kuukausierissä, kerralla kokonaan vai jotain siltä väliltä.

OP:n luottokorttilaskut voidaan laskuttaa e-laskuna, suoramaksuna tai paperilaskuna. E-laskua varten tarvitset suomalaisen pankkisi verkkopankkitunnukset. Suoramaksu ja paperilasku toimivat myös ilman verkkopankkitunnuksia. E-lasku ja suoramaksu ovat maksuttomia laskutustapoja, paperilaskusta veloitetaan 3 euroa/lasku.

Jos sinulla on OP:n tunnukset, voit tarkistaa luottokorttisi laskutustavan seuraavasti:

  • OP-mobiili: Tilit ja kortit - Valitse kortti - Laskutus - Laskutustapa
  • Op.fi-palvelu: Rahat (tai Kortit) - Omat kortit - Valitse kortti - Laskutus – Laskutustapa

Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, voit tarkistaa laskutustapasi chatilla tai soittamalla meille. K-Plussa Maksuaika -kortin tiedot näkyvät op.fi-palvelussa minkä tahansa suomalaisen pankin tunnuksilla.

E-laskut ja niitä koskevat maksuehdotukset näet OP-mobiilissa ja op.fi:ssä vähintään kaksi viikkoa ennen laskun eräpäivää. Jos e-laskulla ei ole mitään maksettavaa, lasku menee suoraan saapuneihin e-laskuihin.

Oma arkisto on helpoin tapa nähdä saapuneet luottokorttilaskut. Löydät laskukopiot omasta arkistosta kahden vuoden ajalta, laskutustavasta riippumatta.

Omaan arkistoon pääset seuraavasti:

  • OP-mobiili: Muut - Oma profiili - Oma arkisto tai valitse Kortti - Laskutus - Tarkastele laskuja
  • op.fi-palvelu: oma nimesi - Oma arkisto

 

OP:n e-laskut ovat nähtävillä yli kahden vuoden ajalta OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa.

Laskutustavasta riippuen voit maksaa saapuneen laskun monella eri tavalla; e-laskuna, suoramaksuna tai paperilaskun viivakoodilla tai tilinumerolla.

Kun tilaat e-laskun, voit valita, että e-lasku hyväksytään ja maksetaan automaattisesti eräpäivänä. Tällöin valitsemaltasi tililtä veloittuu automaattisesti summa, joka sinun pitää vähintään maksaa. Voit muokata summaa eräpäivään asti. Voit myös määritellä summarajan, jonka alittavat maksut hyväksytään automaattisesti. Summan ylittävät laskut hyväksyt erikseen OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Maksutili ja automaattisen maksamisen asetukset koskevat aina kaikkia OP:n luottokorttilaskuja.

Voit myös lyhentää luottoa tai maksaa koko laskun käyttämällä Lyhennä luottoa -painiketta OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, jolloin luoton lyhennys näkyy heti luoton tapahtumissa ja on heti käytettävissä. OP-mobiilissa voit lyhentää luottoa helposti ja ajantasaisesti myös siirtämällä rahaa tililtä luottokortille etusivun Oma siirto -painikkeella.

Saaja: OP Vähittäisasiakkaat Oyj
Tilinumero: FI10 5000 0120 3374 71
Viite: Tarkista korttikohtainen viitteesi OP-mobiilista, op.fi-palvelusta tai paperilaskulta.

OP-mobiilista: Tilit ja kortit - Valitse kortti - Laskutus - Viitenumero
Op.fi-palvelusta: Rahat (tai Kortit) - Omat kortit - Valitse kortti - Laskutus - Laskun viitenumero tai paperilaskulta.

Näet viitenumeron myös laskukopiolta omasta arkistosta. Jos lyhennät omaa luottoasi, käytä Lyhennä luottoa -painiketta OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, jolloin et tarvitse maksutietoja. Luoton lyhennys näkyy heti luoton tapahtumissa. OP-mobiilissa voit lyhentää luottoa helposti ja ajantasaisesti myös siirtämällä rahaa tililtä luottokortille etusivun Oma siirto -painikkeella. 

 

Jos olet käyttänyt virheellisiä maksutietoja, eikä suoritus näy luotolla tai palautettuna tililläsi, ota yhteys asiakaspalveluun.

Maksun saaja ja saajan tilinumero ovat kaikilla OP:n luottokorteilla aina samat. Viite on korttikohtainen eli se pysyy samana joka kuukausi.

Jos korttisi vaihtuu eli se esimerkiksi uusitaan sen vuoksi, että edellinen korttisi on kadonnut, sen voimassaoloaika on vanhentunut tai kortti on rikkoutunut, maksutiedot pysyvät ennallaan. Jos haet uuden kortin eli teet uuden korttisopimuksen, viitenumero muuttuu.

Voit lyhentää luottoa haluamallasi summalla tai maksaa luoton kokonaisuudessaan pois. Luoton lyhentäminen onnistuu helposti OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Valitse kortti ja sen jälkeen Lyhennä luottoa.

Ylimääräiset lyhennykset ovat sinulle maksuttomia, ja voit lyhentää kertynyttä luottoa niin usein kuin haluat. Lyhennä luottoa -painikkeen kautta tehty lyhennys näkyy heti luoton tapahtumissa ja on heti käytettävissä. 
 
OP-mobiilissa voit lyhentää luottoa helposti myös siirtämällä rahaa tililtä luottokortille etusivun Oma siirto -painikkeella. Myös tämä lyhennystapa näkyy heti luoton saldossa.

Kun maksat luottokorttisi laskun, se kirjautuu maksusuoritukseksi 1–2 vuorokauden viiveellä riippuen siitä, mihin aikaan päivästä teet maksun. Viive johtuu siitä, että maksu kirjataan koontitilille, josta se kohdistetaan käyttämäsi viitenumeron perusteella oikealle luottokortille kerran päivässä. 

Voit myös lyhentää luottoa tai maksaa koko laskun käyttämällä Lyhennä luottoa -painiketta OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, jolloin luoton lyhennys näkyy heti luoton tapahtumissa ja on heti käytettävissä. OP-mobiilissa voit lyhentää luottoa helposti ja ajantasaisesti myös siirtämällä rahaa tililtä luottokortille etusivun Oma siirto -painikkeella.

Voit muuttaa kuukausierän tai eräpäivän tuleviin laskuihin, mutta jo muodostunut lasku tulee maksaa sellaisenaan.

Luottokortin kuukausierä on vähintään 3 % ja enintään 100 % käytetystä luotosta. Eräpäivävaihtoehdot ovat 7., 15., 23., ja kuun viimeinen päivä. Jos luotolla on eräpäivän jälkeen saldoa, laskutamme summalle koron ja tilinhoitomaksun seuraavalla laskulla.

Jos maksu myöhästyy kaksi (2) viikkoa, saat laskusta postitse huomautuskirjeen, josta veloitamme hinnaston mukaisen 5 euron maksun. Maksamaton erä kannattaa maksaa viimeistään silloin, kun huomautuskirje on saapunut. Jos maksu viivästyy, uuden luoton saaminen OP:lta tai luottorajan nosto voivat vaikeutua.

Voit halutessasi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon 0100 0500 (ma–pe 8–19). Jos et pysty noudattamaan maksuohjelmaa, josta olemme sopineet, soita suoraan luotonvalvontaan numeroon 010 252 7750 (ma–pe 9–15).

Näet laskusi omasta arkistosta ja OP-mobiilin kortin tiedoista, Laskutus-välilehdeltä kohdasta Tarkastele laskuja. Tarkista tilisi tapahtumista, onko edellinen laskusi maksettu ja onko se maksettu oikealla tili- ja viitenumerolla. Ota tarvittaessa yhteys asiakaspalveluun.

Ylimääräinen maksu lyhentää luottosi käytettyä luottoa, tai sitten huomioimme maksun tulevilla laskuilla. Voit myös käyttää suorituksen maksutta käyttämällä korttiasi. Jos haluat siirtää luottoa tilillesi, veloitamme siirrosta hinnaston mukaisen maksun.

Näet laskullasi kokonaisuudessaan käytetyn luoton, joka on ollut luotolla laskutuspäivänä. Jos luotolle on tullut laskutuspäivän jälkeen tapahtumia, saat maksupäivän saldon selville OP-mobiilista, op.fi-palvelusta tai asiakaspalvelusta. Maksaminen hoituu kätevimmin OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa Lyhennä luottoa -painikkeella. Kun valitset Maksa koko summa, maksat laskun automaattisesti koko maksupäivän saldon. Mahdollisen koron laskutamme aina jälkikäteen seuraavalla laskulla.

Maksa vanhan luottokorttisi käytetty luotto pois kysymyksen ”Miten maksan luottokortin koko käytetyn luoton pois?” vastauksen mukaan. Voit tarvittaessa siirtää uudelta luottokortilta tilillesi käyttövaraa Siirrä tilille -toiminnolla. Veloitamme siirrosta hinnaston mukaisen kulun. Voit pyytää kulun hyvitystä asiakaspalvelusta, kun vanhan korttisi saldo näkyy maksettuna.

 

Laskun sisältö ja tapahtumat

Lasku sisältää kaikki laskutuskautena luotolle tulleet tapahtumat ja maksut. Laskutuskauden vaihtuessa on mahdollista, että juuri sitä ennen tekemäsi ostot tulevat vasta seuraavalle laskulle. Tämä johtuu siitä, että ostot eivät kirjaudu luotolle heti, vaan muutaman päivän viiveellä, myyjän maksuaineiston lähetysaikataulusta riippuen. Ostohetkellä tehdään luoton saldosta ostoa varten katevaraus eli annetaan myyntilupa myyjälle, mutta katevaraukset eivät vielä näy tapahtumina laskulla.

Tapahtumat näytetään alkuperäisen osto- tai tapahtumapäivämäärän mukaisesti. Laskulla näkyy maksun saajan virallinen nimi, joka voi poiketa paljonkin nimestä, jolla yritys yleisesti tunnetaan tai joka lukee kuitissa.

Laskulla ja e-laskun tai suoramaksun maksuehdotuksessa oleva vähintään maksettava summa sisältää sovitun kuukausierän, mahdolliset erääntyneet kuukausierät sekä mahdollisen luottorajan ylityksen.

Jos korttiisi liittyy rinnakkaiskortti, tai korttisi on uusittu uudella numerolla, laskulla näkyvät kaikkien korttien tapahtumat korttinumeroilla eriteltynä.

Jos laskulla ei ole maksettavaa, laskun summa on 0 euroa. Jos laskulla on maksettavaa ja laskutustapana on paperilasku, laskulle lisätään hinnaston mukainen paperilaskulisä. E-lasku ja suoramaksu ovat maksuttomia.

Mietityttääkö luottokorttilaskun sisältö? Olemme kirjoittaneet avuksesi artikkelin, jossa selitämme yksityiskohtaisesti luottokorttilaskun etupuolelta ja kääntöpuolelta löytyvät kohdat ja summat.

Lue täältä miten luet luottokorttilaskuasi

Saat laskun aina kun luottokortilla on tapahtumia tai maksuja. Jos laskulla ei ole maksettavaa, laskun summa on 0 euroa. Kyseessä voi olla siis pelkkä tiliote luotolle tekemästäsi suorituksesta.

Kuluttajansuojalaki edellyttää, että tiliote muodostuu aina kun luotolla on tapahtumia. Tiliote pitää huolen siitä, että saat tapahtumista varmuudella tiedon.

 

Laskulla näkyy maksun saajan virallinen nimi, joka voi poiketa paljonkin nimestä, jolla yritys yleisesti tunnetaan tai joka lukee kuitissa. Myös yrityksen kotipaikka voi erota kuitissa näkyvästä paikasta. Voit etsiä internetistä esimerkiksi Google-haulla maksun saajan nimeä virallisen nimen perusteella.

Laskulla näkyy myös, minä päivänä ostos on tehty. Tapahtumasta ei kuitenkaan näe suoraan, onko ostos tehty verkossa vai myymälässä. Mieti, oletko saattanut asioida jossain kyseisenä päivänä.

Jos et tunnista laskulla olevia tapahtumia, ota välittömästi yhteyttä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelun ollessa suljettu ota yhteyttä OP Sulkupalveluun numerossa 0100 0555 (pvm/mpm, auki ympäri vuorokauden) ja sulje korttisi viipymättä. Kortin sulkemisen jälkeen saat uuden kortin ja tunnusluvun valitsemallasi toimitustavalla 1-2 viikon kuluttua. Mobiilimaksaminen onnistuu esimerkiksi Apple Payllä tai Google Payllä myös tänä aikana. Kun kortti on suljettu, voi uuden kortin lisätä Apple Wallet ja Google Wallet -sovelluksiin. Garmin Payn ja Samsung Payn käyttö onnistuu, jos kortti on ollut lisättynä palveluun aiemmin. Uuden kortin lisääminen palveluun onnistuu saatuasi kortin. 

Yhdellä laskulla on aina noin neljän viikon tapahtumat. Laskutuskausi alkaa edellisen laskutuspäivän jälkeisenä päivänä ja päättyy seuraavana laskutuspäivänä.

Lasku sisältää kaikki laskutuskautena luotolle kirjatut tapahtumat ja maksut. Laskutuskauden vaihtuessa on mahdollista, että juuri sitä ennen tekemäsi ostot kirjautuvat vasta seuraavalle laskulle. Tapahtumat näkyvät luotolla yleensä muutaman päivän kuluttua itse tapahtumasta ja sitä koskevasta katevarauksesta.

Taulukossa kerrotaan luottokorttilaskun mahdolliset eräpäivät, laskutuspäivä sekä laskutuskausi eli minkä ajan tapahtumat laskulla ovat.

Eräpäivä (veloitus) Laskutuspäivä Laskutuskausi (tapahtumat ajalta)
7. päivä edellisen kk:n 17. päivä 18.-17.
15. päivä edellisen kk:n 24. päivä 25.-24.
23. päivä kuluvan kk:n 1. päivä 2.-1.
Kuukauden viimeinen päivä kuluvan kk:n 9. päivä 10.-9.

Jos haluat laskulle yhden kalenterikuukauden tapahtumat, kannattaa eräpäiväksi valita kuukauden 23. päivä. Tällöin lasku muodostetaan saman kuukauden 1. päivä ja laskulla ovat tapahtumat edellisen kuukauden 2. päivästä kuluvan kuukauden 1. päivään.

Op.fi-palvelusta näet tapahtumat helposti laskutuskausittain. Mene Omat kortit-kohtaan, valitse kortti ja sen jälkeen Tapahtumat-välilehti. 

Maksa laskulta summa, jonka näet maksettava vähintään -kohdassa. Jos et pysty maksamaan laskua, ota yhteys asiakaspalveluun. Huomioimme mahdolliset tapahtumien hyvitykset tulevilla laskuilla.

Luoton käytöstä veloitetaan kuukausittainen tilinhoitomaksu silloin, kun luotolla on korollista velkaa. Luottokortin ensimmäinen lasku ei koskaan sisällä korkoa eikä näin ollen tilinhoitomaksuakaan. Jos luoton kokonaisvelkaa ei makseta laskun eräpäivänä, luotolle lasketaan eräpäivän jälkeen sekä korko että tilinhoitomaksu, joka lisätään seuraavaan laskuun.

 

E-lasku ja suoramaksu

E-lasku on sähköisessä muodossa op.fi-palveluun ja OP-mobiiliin saapuva lasku. Maksaminen käy kätevästi tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. E-laskun käyttö on helppoa, joustavaa ja turvallista ja sen hiilijalanjälki on vain kolmannes paperilaskusta.

Lasku saapuu sinulle vähintään kaksi viikkoa ennen sen eräpäivää. Voit itse valita, milloin maksat laskun, miltä tililtä maksat laskun ja minkä summan maksat.

  • Jos sinulla on OP:n tunnukset, voit tilata luottokorttilaskusi e-laskuna OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa.
  • Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, tutustu oman pankkisi e-laskun käyttöönottoon liittyviin ohjeisiin.
OP-mobiilissa e-laskun tilaaminen on erittäin helppoa:
 
  1. Siirry kortin tietoihin Laskutus-välilehdelle. 
  2. Valitse sieltä kohdasta Laskutustapa Tilaa e-lasku. Et tarvitse tilausta varten mitään tietoja, sillä laskuttajan tiedot ja luoton viite tuodaan e-laskutilaukselle automaattisesti.
  3. Valitse halutessasi maksutili.
  4. Voit myös valita, että lasku hyväksytään ja maksetaan automaattisesti eräpäivänä. Kun valitset automaattisen maksamisen, muista tarkistaa laskun tapahtumat ennen laskun eräpäivää. Valitsemasi maksamisen asetukset koskevat kaikkia OP:n luottokorttien e-laskuja.
  5. Nyt olet tilannut e-laskun. Saat ilmoituksen saapuneesta e-laskusta ottamalla sovelluksen asetuksista ilmoitukset käyttöön.

 

Op.fi-palvelussa tilaat e-laskun näin:
 
  1. Tarkista ensin luottosi viite. Valitse Korttien alta Omat kortit ja se kortti, jonka luottokorttilaskun viitteen haluat nähdä. Valitse sitten Laskutus-välilehti ja näet laskun viitenumeron. Viitenumero näkyy myös paperilaskulla.
  2. Valitse seuraavaksi Laskutusasetuksista kohta Vaihda e-laskuun.
  3. Kirjoita hakuun OP Vähittäisasiakkaat Oyj. Valitse laskuttaja OP Vähittäisasiakkaat Oyj laskutusaiheella Visa/Mastercard-lasku ja paina Jatka.
  4. Kirjoita luottosi viitenumero.
  5. Valitse maksutili.
  6. Voit myös valita, että lasku hyväksytään ja maksetaan automaattisesti eräpäivänä. Kun valitset automaattisen maksamisen, muista tarkistaa laskun tapahtumat ennen laskun eräpäivää. Valitsemasi maksamisen asetukset koskevat kaikkia OP:n luottokorttien e-laskuja.
  7. Valitse Tilaa e-lasku. Voit tilata e-laskun tilauksen yhteydessä myös ilmoituksen saapuneesta e-laskusta.

Tarkista laskun laskutuspäivä ja maksettava vähintään -kohdan summa. Jos olet maksanut laskutuspäivän jälkeen summan, joka sinun pitää vähintään maksaa, voit jättää laskun huomioitta.
Jos olet jo maksanut saapuneen e-laskun, voit poistaa sen. 

E-lasku löytyy edelleen saapuneista e-laskuista ja omasta arkistosta. E-lasku säilyy laskutustapana ja seuraava lasku saapuu e-laskuna.

Op.fi:ssä voit poistaa saapuneen e-laskun valitsemalla laskun kohdalta Muokkaa (kynäikoni) – Poista maksu.

OP-mobiilissa valitse maksu joko hyväksytyistä tai hyväksymättömistä maksuista - Poista maksu.

Vaihda eräpäiväksi haluamasi päivä, esimerkiksi tänään, ja hyväksy lasku.

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää OP-mobiilia tai op.fi-palvelua, helpoin ja turvallisin tapa laskujen maksuun on suoramaksu. Suoramaksussa pankki hoitaa laskusi puolestasi eräpäivänä. Saat kirjeenä suoramaksuilmoituksen, josta näet veloitettavan summan ja kortilla tehdyt tapahtumat.

Jos haluat ottaa suoramaksun käyttöön, soita oman pankkisi asiakaspalveluun ja sovi asiasta. Varaa viimeisin lasku lähellesi, jotta voit tarkistaa maksua varten tarvittavat tiedot.

Jos olet asettanut e-laskusi automaattiseen maksuun tai sinulla on suoramaksu, laskua yritetään maksaa eräpäivänä ja kahtena sitä seuraavana arkipäivänä aamulla ja illalla. Jos tilillä ei ole tarpeeksi rahaa laskun maksamiseen, maksu jää katteettomaksi. Maksu näkyy katteettomana kaksi viikkoa eräpäivän jälkeen. Et voi muokata katteettomaksi jääneen maksun tietoja, vaan sinun täytyy tehdä uusi maksu samoilla maksutiedoilla.

 

 

Paperilasku

Jos olet tehnyt e-laskutilauksen laskutuspäivän jälkeen, saat vasta seuraavan laskun e-laskuna. Laskutuspäivä on kolme viikkoa ennen laskun eräpäivää.

Jos saat seuraavankin laskun paperilaskuna, tarkista, että sinulla on e-laskutilauksissasi tilaus laskuttajalle OP Vähittäisasiakkaat Oyj, laskutusaiheena Visa-/Mastercard-lasku ja tilauksen viitteenä näkyy korttisi laskutustiedoissa näkyvä viite:

OP-mobiili: Viite: Tilit ja kortit - Valitse kortti - Laskutus - Lyhennä luottoa – Viite
Op.fi-palvelu: Viite: Rahat (tai Kortit) - Omat kortit - Valitse kortti - Laskutus - Laskun viitenumero

Voit myös poistaa e-laskutilauksen, tehdä sen seuraavana päivänä uudestaan ja katsoa, muuttuuko luottokorttisi laskutustapa. Tarvittaessa ota meihin yhteyttä chatilla, soittamalla tai viestillä OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa.

OP:n luottokortin paperilasku maksaa 3 euroa / lasku, kun luotolla on laskutettavaa.

Paperilaskulisä on maksu lisäpalvelusta toimittaa luottokortin lasku paperisena. Maksuttomia vaihtoehtoja laskun toimittamiseen ovat e-lasku ja suoramaksu. Paperilaskulisä peritään aina kun luotosta lähetetään lasku, jossa on laskutettava summa on suurempi kuin 5 euroa. Jos kyseessä on niin sanottu tiliote, jossa tuodaan vain tiedoksi laskutusjakson tapahtumat ilman, että laskulla on mitään maksettavaa, ei maksua veloiteta. Paperilaskulisä veloitetaan heti ensimmäisestä laskusta lähtien.

Ota käyttöösi e-lasku tai suoramaksu. Ne ovat maksuttomia laskutustapoja.

  • Jos käytössäsi on OP:n tai jonkin muun pankin tunnukset, ota käyttösi e-lasku.
  • Jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää OP-mobiilia tai op.fi-palvelua, ota käyttöösi suoramaksu.

Näin otat e-laskun käyttöön - katso ohjeet kohdasta: Miten tilaan e-laskun?
Näin otat suoramaksun käyttöön – katso ohjeet kohdasta: Mikä on suoramaksu ja miten saan sen käyttöön?

Suosittelemme tilaamaan laskun e-laskuna, jolloin lasku pysyy aina tallessa.

Laskutustavasta riippumatta löydät kopion laskusta omasta arkistosta.

Omaan arkistoon pääset seuraavasti:

OP-mobiili: Muut - Oma profiili - Oma arkisto tai valitse kortti - Laskutus - Tarkastele laskuja
op.fi -palvelu: oma nimesi - Oma arkisto

 

Eräpäivä ja kuukausierät

Taulukossa kerrotaan luottokorttilaskun mahdolliset eräpäivät, laskutuspäivä sekä laskutuskausi eli minkä ajan tapahtumat laskulla ovat.

Eräpäivä (veloitus) Laskutuspäivä Laskutuskausi (tapahtumat ajalta)
7. päivä edellisen kk:n 17. päivä 18.-17.
15. päivä edellisen kk:n 24. päivä 25.-24.
23. päivä kuluvan kk:n 1. päivä 2.-1.
Kuukauden viimeinen päivä kuluvan kk:n 9. päivä 10.-9.

Jos haluat laskulle yhden kalenterikuukauden tapahtumat, kannattaa eräpäiväksi valita kuukauden 23. päivä. Tällöin lasku muodostetaan saman kuukauden 1. päivä ja laskulla ovat tapahtumat edellisen kuukauden 2. päivästä kuluvan kuukauden 1. päivään.

Jos eräpäivä on kuukauden viimeinen päivä ja se osuu viikonlopulle tai pyhäpäivälle, siirtyy eräpäivä seuraavan kuukauden puolelle, jolloin kahden eri kuukauden luottokorttilaskun eräpäivä voi olla saman kalenterikuukauden sisällä. Jos käytössäsi on automaattinen maksu ja eräpäiväksi on valittu kuukauden viimeinen päivä, on suositeltavaa muuttaa automaattisen maksun summaraja kuukausikohtaisesta laskukohtaiseksi.

Voit muuttaa eräpäivän op.fi:ssä. Voit tehdä muutoksia luottokorttisi eräpäivään kerran 6 kuukaudessa.

  • op.fi: Omat kortit - Valitse kortti - Kortin ja luoton tiedot - Laskutus - Laskun eräpäivä - Muokkaa
     

 

Voit valita luottokorttilaskun eräpäivän neljästä eri vaihtoehdosta: kuukauden 7., 15., 24. tai viimeinen päivä. Jos muutat eräpäivää, muutos tulee voimaan seuraavasta muodostuvasta laskusta lähtien. Huomaathan, että kuluva laskutuskausi voi olla normaalia pidempi tai lyhyempi eräpäivämuutoksen takia. Jos eräpäivä osuu pyhäpäivälle tai viikonlopulle, se siirtyy seuraavaan arkipäivään.

Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, voit muuttaa eräpäivää chatilla tai soittamalla meille. K-Plussa Maksuaika -kortin hallinnointi on mahdollista op.fi-palvelussa minkä tahansa suomalaisen pankin tunnuksilla.

Kuukausierä lasketaan prosenttiosuutena laskutuspäivän käytetystä luotosta. Kun saldo pienenee, myös kuukausierä pienenee. Se on kuitenkin aina vähintään 30,00 euroa, paitsi jos saldo on tätä pienempi.

Laskun saatuasi voit päättää, maksatko sovitun kuukausierän, koko käytetyn luoton vai jotain siltä väliltä. Jos maksat laskulta vähemmän kuin koko käytetyn luoton, jäljelle jäävälle osuudelle lasketaan eräpäivän jälkeen korko sekä tilinhoitomaksu.

Voit muuttaa kuukausierää op.fi:ssä. 

  • op.fi: Omat kortit - Valitse kortti - Kortin ja luoton tiedot - Laskutus - Luoton kuukausierä - Muokkaa

Voit valita luottokortin kuukausittaiseksi vähimmäiseräksi 3/ 5 / 10 / 20 tai 100 % laskutuspäivän käytetystä luotosta. Muutos tulee voimaan seuraavasta muodostettavasta laskusta lähtien.

Vähimmäiserä on se summa, joka sinun pitää vähintään maksaa valitsemanasi eräpäivänä. Jos valitset vähimmäiseräksi 100 % velkasaldosta, sinulta veloitetaan eräpäivänä kaikki luotolla tekemäsi maksut. Tällöin et voi maksaa pienempää summaa, vaan lasku on maksettava kokonaisuudessaan.

Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, voit muuttaa kuukausierää chatilla tai soittamalla meille. K-Plussa Maksuaika -kortin hallinnointi on mahdollista op.fi-palvelussa minkä tahansa suomalaisen pankin tunnuksilla.

 

Korko

Luottokortilla tai yhdistelmäkortin credit-ominaisuudella tehdyt ostot ovat korottomia aina ensimmäiseen eräpäivään asti. Jos siis maksat laskun kokonaan sen eräpäivänä, et maksa korkoa tai tilinhoitomaksua lainkaan. Koroton aika on keskimäärin 35 päivää. Jos teet ostoksen juuri ennen laskutuspäivää, koroton jakso on vähintään 21 päivää ja pisimmillään lähes 50 päivää.

Luottokortilla tehdyt ostot ovat korottomia seuraavan laskun eräpäivään saakka. Jos luotolla on eräpäivän jälkeen käytettyä luottoa, laskutetaan summalle korko ja tilinhoitomaksu seuraavalla laskulla.

Koron määrä riippuu korollisen velan määrästä ja siitä, kuinka monta päivää korollinen velka on ehtinyt luotolla olla.

Jos luotolla on korollista velkaa, on luoton korko 3 kuukauden euribor + 8,95 % ja tilinhoitomaksu 3,50 euroa kuukaudessa.

Korko peritään aina jälkikäteen. Kun korollinen velka on maksettu loppuun, seuraavassa laskussa veloitetaan korot velan maksupäivään asti. Jos laskulla laskutetaan pelkkää korkoa, ei laskulla ole tilinhoitomaksua. 

Esimerkki 1: Jos maksat luottokorttisi credit-ominaisuudella 599 € ostoksen ja maksat sitä takaisin 50 € /kk, maksettavia eriä tulee yhteensä 14 kpl. Tänä aikana maksat kuluja yhteensä 84,53 €, josta korkoja on 39,03 € ja tilinhoitomaksuja 45,50 €. (10/24)

Esimerkki 2: Jos maksat luottokorttisi credit-ominaisuudella 599 € ostoksen ja maksat sen takaisin kuudessa samansuuruisessa erässä, maksettava summa on 105,50 €/kk. Tänä aikana maksat kuluja yhteensä 32,69 €, josta korkoja on 15,19 € ja tilinhoitomaksuja 17,50 €. (10/24)

Jos päätät maksaa laskusta vain osan, loppusummasta veloitetaan seuraavalla laskulla korko ja tilinhoitomaksu.

Laskutuspäivän ja eräpäivän väliseltä ajalta kertyvä korko ei sisälly käytettyyn luottoon. Jos siis olet lyhentänyt luottoa osissa ja maksat nyt käytetyn luoton pois, maksupäivään asti kertynyt korko veloitetaan seuraavalla laskulla. 

Todellinen vuosikorko on väline luottokustannusten vertaamiseen luottoa haettaessa. Se ei kuvasta suoraan todellisia sinulle muodostuvia kuluja, joita ovat mahdollinen kortin kuukausimaksu, tilinhoitomaksu ja luoton korko, joita peritään vain silloin kun luottokortilla on korollista käytettyä luottoa. Luottokortti on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön ja luottoa voi lyhentää vapaavalintaisesti, mitä todellisen vuosikoron laskelma ei huomioi.

Todellinen vuosikorko esitetään sinulle luottoa hakiessasi. Todellinen vuosikorko huomioi koron lisäksi luoton kaikki muut kustannukset.

Todellinen vuosikorko lasketaan olettaen, että koko luotto nostetaan kerralla käyttöön, kortin kuukausimaksu on 2,95 euroa, tilinhoitomaksu on 3,50 euroa kuukaudessa, käytössä on maksuton e-lasku ja luotto maksetaan takaisin 12 samansuuruisena eränä kuukauden välein.

Esimerkiksi kortin kuukausimaksu on omistaja-asiakkaalla edullisempi kuin todellisen vuosikoron laskelmassa, kun kuukausimaksu sisältyy omistaja-asiakkaan päivittäispalvelupakettiin. Lisäksi kuukausimaksu maksetaan ensisijaisesti OP-bonuksilla.

Alla esimerkki todellisesta vuosikorosta OP Classic -kortille laskettuna:

Todellinen vuosikorko laskettuna 2 000 euron käytössä olevalle luotolle on 19,04 % (10/24), jos käytössä ei ole päivittäispalvelupakettia tai muita alennuksia. Arvioitu luoton kokonaiskustannus on 2 186,80 euroa.

Voimassa olevan hinnaston löydät osoitteesta op.fi/hinnasto.

Luoton viitekorkona käytetään 3 kk:n euriboria, joka tarkistetaan neljä kertaa vuodessa eli tammikuun, huhtikuun, heinäkuun ja lokakuun ensimmäisenä päivänä. Tarkistuksen yhteydessä myös veloitettava korkoprosentti päivitetään viitekorkoa vastaavaksi. 

 

Muuta

Kortilla ei voi suoraan maksaa laskuja, mutta voit halutessasi siirtää luottoa pankkitilillesi ja maksaa laskun sen jälkeen tililtä. Huomioithan, että ostoturvan ja omistaja-asiakkaan tuoteturvan kaltaiset palvelut eivät ole voimassa, kun maksat tililtä. Ne edellyttävät maksamista suoraan kortilla.

Siirrä luottoa näin:

  • OP-mobiili – Valitse kortti - Lasku – Siirrä luottoa tilille tai Oma siirto –toiminnolla
  • op.fi – Omat kortit – Valitse kortti – Siirrä luottoa tilille tai Siirto omalle tilille -toiminnolla

Siirrosta peritään hinnaston mukainen kulu. Voimassa olevan hinnaston löydät osoitteesta op.fi/hinnasto.

OP-bonuksilla voi maksaa palvelumaksuja, kuten kortin kuukausimaksun tai kortin uusinnan. Luoton kulut, kuten luoton siirto tilille tai tilihoitomaksu laskutetaan luotolta, eikä niiden maksamiseen pysty käyttämään OP-bonuksia.

OP Vähittäisasiakkaat Oyj myöntää ja hoitaa OP:n maksu- ja luottokortit.

OP Vähittäisasiakkaat Oyj toimi ennen 1.6.2020 nimellä OP-Korttiyhtiö Oyj. Muut tiedot kuten tilinumero säilyivät muutoksen yhteydessä samoina. Asiakkaita tiedotettiin ehtomuutoksesta kaksi kuukautta ennen muutosta viestinä OP:n digipalveluissa tai kirjeenä.